❈
„Šešir moj“ je jedna od četiri čuvene skadarlijske kafane, međutim većina gostiju ne zna da je Šešir relativno mlada kafana, otvorena 1990. godine. Kako je za samo četvrt veka Šešir stekao tako snažnu reputaciju, da se danas smatra jednom od tradicionalnih kafana Skadarlije? Odgovor leži u neobičnom načinu na koji je kafana osnovana i u načinu na koji je radila od svojih prvih dana, i ta netipičnost uticala je da vrlo brzo postane stecište beogradskih boema i ličnosti iz javnog života.
❈
Gospodin Vlada Ilić, koji je kafanu vodio od njenog otvaranja do odlaska u penziju 2017. godine, radio je u mladosti kao konobar u čuvenoj kafani „Tri Šešira“. Bio je ponosan što radi u toj kafani, najčuvenijoj u celoj Jugoslaviji, u koju je redovno dolazio čak i Tito, međutim sanjao je da vodi svoj biznis, odnosno da ima svoj „šešir“. Vremenom je postao poslovođa u „Tri Šešira“ i kada je 1990. saznao da se susedna poslastičarnica izdaje, nije oklevao – otvorio je „Šešir moj“.
Ilićeva želja bila je da u novoj kafani primeni sva znanja stečena tokom dve decenije rada u Skaradliji, ali u odnosu na druge kafane „Šešir moj“ od prvih dana odlikovala je jedna osobenost – otvorenost nove kafane prema umetnosti. Dok je čika Vlada bio mlad konobar u „Tri Šešira“, još uvek su u Skadarliji radili poznati slikari, koji su stvarali svoje radove pred očima prolaznika. I pored šefovog opominjanja, on je voleo da posmatra kako najstaju slike i postepeno je postao zaljubljenik u slikarstvo, a stekao je i brojne prijatelje među slikarima. Kada je otvorio svoju kafanu, Ilić je nastavio da pomaže umetnike i počeo je da od njih otkupljuje slike ili da prihvata slike umesto novca u kafani. Vrlo brzo, kafana je postala prepuna radova najpoznatijih beogradskih slikara, koji su tu prirodno dolazili, a sa njima je došao i ostatak prve boemske postave Beograda.
❈
Dragan Malešević Tapi, Olja Ivanjicki, Janoš Mesaroš, Cile Marinković i drugi čuveni slikari dali su Šeširu svoje slike ali i svoje najbolje dane, a možemo reći i deo duše. Za slikarima, počeli su da dolaze i drugi umetnici. Momo Kapor, Milorad Pavić, Mira Alečković, Biljana Vilimon i Dragana del Monaco bili su svakodnevni gosti u prvoj deceniji postojanja Šešira, kao i brojni intelektualaci, političari, novinari. „Šešir moj“ je tako gotovo odmah po otvaranju postao omiljeno mesto kulturne elite Beograda, i to je ostao do danas. Slike koje su umetnici ostavljali poklanjane su gostima koji su dolazili iz daleka, zatim onima koji su proslavljali rođendane u kafani ili su se istakli po nečemu drugom, i tako je do sada poklonjeno čak 10.000 slika. Bez poklanjanja slika ne bi bilo mesta za nove, a filozofija Šešira oduvek je bila da se slike otkupljuju svake nedelje, kako bi se podržao rad slikara. Isto važi i za muzičare koji su nastupali u kafani. Nekoliko porodica muzičara tokom tri decenije živelo je isključivo od rada u Šeširu, zadržavajući celokupnu zaradu za sebe.
❈